Kosten

In vergelijking met sommige andere jeugdhobby's is scouting best voordelig. Toch kan het zeer handig zijn om aan het begin van een scoutsjaar al een overzicht te hebben van de kosten, om niet voor onaangename verassingen te komen staan. Daarom hebben we dit overzicht gemaakt. Let op: de echte prijzen kunnen soms lichtelijk afwijken van wat hieronder vermeld wordt.

Inschrijvingsgeld

Inschrijvingsgeld is 50 euro per jaar.
Van dit geld gaat 42 euro naar de verzekering van de activiteiten en inschrijfkosten via S&GVL, 5 euro naar de takkas van het kind en 3 euro naar de groepskas voor de algemene werking.

Uniform

Het scoutsuniform bestaat uit een hemd met kentekens, korte groene broek of rok, een T-shirt en een das. Het dragen van dit uniform is zeker geen verplichting. Wij raden wel ten zeerste aan om een scoutshemd te kopen vanaf jong-givers.

Een das met de kleuren van onze scouts krijg je bij de eerste inschrijving eenmalig gratis. Das kwijt of versleten? Dan vragen wij 5 euro per das.

Verdere prijzen zijn:

In september/oktober organiseren wij de "paskoffers". Na de scoutsvergadering krijgen jullie éénmalig de kans om al deze artikelen te bestellen op onze scouts. Door het jaar zijn kentekens, hemd en broek nog te koop in de Hopper winkels (winkel van Scouts en Gidsen Vlaanderen).

Materialen

Indien uw kind meegaat op kamp raden wij aan de volgende zaken aan te kopen:

Activiteiten, weekends en kampen

De meeste groepen gaan elk jaar twee keer op weekend. Deze weekends kosten alles inbegrepen 30 per weekend.

Givers hebben een halve leefweek, die kost €75. En jins hebben een hele leefweek, die kost €105.

De prijs voor het kamp bedraagt voor het eerste (oudste) kind dat mee op kamp gaat €170. Indien meer dan één kind uit hetzelfde gezin mee op kamp gaat, wordt voor de volgende kinderen minder betaald.

Om de twee jaar gaan de jins op buitenlands kamp, de prijs hiervan hangt af van verschillende factoren maar we trachten deze zo weinig mogelijk te laten afwijken van de normale prijs.

Naast het kamp en de weekends zijn er nog enkele jaarlijkse activiteiten:

Fiscaal attest

Ouders kunnen de kosten voor de opvang van hun kinderen jonger dan 12 jaar inbrengen als vermindering van hun belastbaar inkomen.  Dit geldt enkel voor de kosten van 'kinderopvang' met overnachting (lees: voor de weekends en kampen). Inschrijvingsgeld voor het hele jaar komt dus niet in aanmerking hiervoor.

Ze kunnen enkel belastingaftrek krijgen voor kinderen tot 12 jaar: werd het kind bv. tijdens het zomerkamp 12, dan tellen enkel de eerste dagen mee. Er is een maximale terugbetaling van 11,20 euro per dag.

Voor elk lid onder 12 jaar houden wij zelf bij hoeveel overnachtingen hij/zij heeft meegedaan. Begin april delen wij deze attesten uit aan de desbetreffende leden.

Mutualiteiten

Bijna alle ziekenfondsen betalen kamp- en lidgeld terug. Ook weekends worden vaak terugbetaald. Hoeveel dit is, is per mutualiteit anders.

Soms moet je een kopie maken van de lidkaart, soms een formulier downloaden en laten invullen door de groepsleiding. De papieren die je hiervoor nodig hebt kan je online vinden. Je kan deze invullen en voor of na de scouts afgeven aan één van de groepsleiding. Zij zetten er dan ter plaatse een stempel en/of handtekening op. Gelieve deze papieren niet via mail door te sturen.

Voorbeeld

Stel: Sofie is 13 jaar (jong-giver). Ze heeft geen nieuw uniform nodig, het gaat immers vele jaren mee. Sofie gaat meestal naar de vergaderingen, en gaat dus in januari schaatsen en in juni gaat ze mee naar zee. De jonggiverleiding organiseert twee weekends. Sofie gaat telkens mee op weekend, alsook op kamp. Sofie neemt de gamel, de slaapzak en het slaapmatje van kleinere broer Frankie mee. Haar veldbed is kapot dus koopt ze een nieuw. De ouders van Sofie, aangesloten bij CM willen graag weten hoeveel scouting zal kosten gedurende een heel jaar.

In totaal kost het jaar scouting voor Sofie dan 260 euro.

Hulp Bij Betaling

Hoewel we proberen de kosten zo laag mogelijk te houden beseffen wij dat de scouts een grote hap uit het budget kan betekenen. Dit is absoluut niet de bedoeling, daarom bestaan er enkele oplossingen, dit in samenwerking met de gemeente Duffel met het project "Vrije tijd voor iedereen" en de sociale dienst van OCMW Duffel.

Sociale Dienst OCMW Duffel

Kwakkelenberg 1

(je kan alle dagen binnenspringen van 9 tot 11.30 u.)

Goed om weten...

De sociale dienst van het OCMW kan een korting of terugbetaling geven voor: