Geschiedenis

Op deze pagina willen we een overzichtje geven van gebeurtenissen uit het verleden van onze scout. Heb je aanvullingen? Anekdotes? We horen het graag! Neem ook eens een kijkje in het jaarboek, daar vind je een overzicht van de leidingsploegen van de voorbije jaren.

01/01/1981

Onze scouts ziet het levenslicht als eerste gemengde scouts in Vlaanderen. We sluiten ons aan bij VVKSM, de net samengesmolten overkoepelende jongens- en meisjesscouts. Onze scouts wordt genoemd naar de velden waarop we spelen. Die liggen zo vaak onder water dat er niets mee aan te vangen is, de hellevelden.

13/10/2007

Over de datum waren we lange tijd niet zeker, maar nu zijn we er toch uit. Het moet in 2007 geweest zijn dat voor het eerst Wa Costa plaatsvond tijdens de "Hottentotfeesten". We begonnen klein maar we zagen het meteen groots met 2 muziekgenres. In de parochiezaal was er moderne muziek, buiten was er een tent met muziek uit de jaren 70, 80 en 90.

05/08/2008

Er worden nieuwe containers geplaatst aan onze lokalen, niet veel later worden de oude ledenlokalen gesloopt. Het materiaalkot en het leidingslokaal blijven wel staan.

05/03/2010

Het was een buurtbewoner die kort voor half vijf door het lawaai werd gewekt en merkte dat de scoutslokalen in de Mijlstraat in lichterlaaie stonden na een kortsluiting. De Duffelse brandweer rukte onmiddellijk uit maar kon niet voorkomen dat het leidingslokaal en heel wat materiaal in de vlammen opging. Een ongeziene steunactie met veiling zorgde later voor de nodige centjes voor het heraankopen van materiaal.

09/03/2011

Een jaar na de brand nemen we intrek in ons spiksplinternieuw lokaal. De oude pastorij aan de Mijlstraat, die de gemeente speciaal voor dit doel kocht, is een woning van twee verdiepingen plus een zolder. Die laatste wordt gebruikt als opslagruimte. Achter het huis staat nog een nieuwbouwbergruimte.

07/10/2017

Op zaterdag 7 oktober 2017 was het al de 10e keer dat onze scouts de Wa Costa organiseerde. Speciaal voor deze editie werden er zelfs voor de eerste (en ook laatste) keer stoffen bandjes voorzien!

Wist je dat dit ineens ook de laatste keer was dat de Wa Costa plaatsvond achter de feestzaal in de Mijlstraat?
Vanaf 2018 gingen de Hottentotfeesten door op het terrein van de Prik & Tik aan de Oudeliersebaan.

01/09/2018

Onze scouts krijgt er een 5e tak bij: de jins! De twee laatste jaren als lid ben je een jin, en trek je onder andere ook op buitenlands kamp. Door het invoeren van deze tak wordt je een jaartje later leiding.

18/03/2020

Covid-19 brengt het land in een lockdown. Onze scouts gaat echter door, zij het online. In onze facebookgroep passeert vanalles. Van vlaggenroof en stoelenspel tot fietstochten en raadsels! Het kamp gaat door in twee groepen van 50 en ook als later de scouts terug opstart is het met beperkende maatregelen en palmen we verschillende locaties in.

11/05/2022

Alsof het fameuze regenkamp van 2021 nog niet genoeg was, ging tijdens de nawacht onze geliefde fourage-tent vliegen...
Dat was de grote Amerikaanse legertent die we gebruikten om al ons eten te bewaren en te bereiden.
Ook onze witte partytent had zijn beste tijd gehad en die heeft dus sinds januari 2022 een andere eigenaar.

We moesten dus verplicht op zoek gaan naar vervanging voor deze twee tenten. We hebben deze toen gevonden, maar daar hing natuurlijk een prijskaartje aan vast. €7.500.

Met wat hulp van Cera en dankzij de winst die we tijdens de Hottentotfeesten gemaakt hebben, heeft de scouts deze 2 tenten kunnen aankopen in 2022!

16/01/2023

Eigen scoutsbier!

In het werkjaar '22 - '23 hebben we, samen met het bedrijf Verenigingenbier, onze eigen tripel laten maken:

De "Hellevelders Tripel"

Het is een tripel bier van 8,5%. Door een gul gebruik van de beste Belgische hoppen, heeft ons bier een pittig en fruitig aroma. Drinkt zeer vlot!

Deze pagina is verre van volledig. Heb je aanvullingen? Foutjes gevonden? We horen het graag!