Scouting

Wat algemene informatie over scouting, dat wat ons bindt. Maar wat is dat nu eigenlijk? Op deze pagina kan je meer lezen over de verschillende takken, over het jaarthema en over Scouts en Gidsen Vlaanderen. Kortom: hier vind je alles waar scouts om draait.

Scouts en Gidsen Vlaanderen

Onze scoutsgroep hoort bij Scouts en Gidsen Vlaanderen. Zij kijken erop toe dat er voldoende ondersteuning is, de verzekering in orde is, alles volgens de arm der wet gebeurt enzoverder! Op de webpagina van Scouts en Gidsen Vlaanderen vind je heel wat informatie! Kijk er zeker eens rond!

www.scoutsengidsenvlaanderen.be

Jaarthema: "Speelstek, reuzeplek!"

Elk scoutsjaar heeft een thema. Een leuze waarmee Scouts en Gidsen Vlaanderen een bepaald accent wil geven aan het nieuwe scoutsjaar. Dit jaar is het thema " Das goesting!".

Uitleg jaarthema 2023-2024:

Scouts en gidsen spelen heel graag. We spelen overal waar het kan. Soms is het moeilijk om een speelplek te vinden. We zoeken samen naar manieren om van onze speelstek een reuzeplek te maken!

Elk jaar wordt ook een jaarlied uitgebracht. Hierbij hoort natuurlijk ook een jaardans! Voor het komende jaar is deze nog in de maak, maar je kan nog genieten van de jaardans van het jaar 2022-2023: "Das goesting!"

Gehakketak

Onze scoutsgroep is opgedeeld in verschillende takken, ingedeeld volgens leeftijd. Zo krijgen onze leden de kans om volop te groeien en zich te ontplooien samen met hun leeftijdsgenoten.

Kapoenen

Onze jongste tak, is die van de kapoenen. Dit zijn de kindjes van het eerste en tweede leerjaar. Ze leren er kennis maken met het gevoel van 'scouting'. Ze spelen er leuke spelletjes, en verkennen en ontdekken beetje bij beetje de wereld om zich heen. Gedurende de verschillende vergaderingen leren ze niet alleen om in groep, samen met anderen, te spelen maar ook om samen te werken. Dit ieder op zijn eigen tempo en op zijn eigen manier.

Net zoals alle andere groepen, krijgen ze de kans om in de grote vakantie mee op kamp te gaan. Zeven dagen lang ravotten ze van 's morgens vroeg tot ze 's avonds uitgeput en uitgespeeld op hun veldbed weer in slaap vallen.

Kawé's: De kabouters en de welpen (KW's)

Voor de leden van het derde tot en met het vijfde leerjaar, zijn er de KaWe's. Langzaam maar zeker beginnen ze zich te ontpoppen tot echte scouts en gidsen. Ze leren sjorren en zo nu en dan trekken ze er al eens wat langer en verder op uit. Ze beginnen zelf dingen uit te proberen en leren dat samen meestal beter is dan alleen. Soms leggen ze zelfs al eens een echte eerste belofte af.

Ze spelen gedurende hun vergaderingen al wel wat wildere spelletjes en stuiten wel eens op tegenstand van de kant van de leiding wanneer ze hun grenzen wat aftasten. Hun eigen mening en willetje kan er echter ook voor zorgen dat ze samen met de leiding kunnen overleggen en op die manier een eigen inbreng hebben in de groep.

De KW's mogen zichzelf in de grote vakantie negen dagen te buiten gaan op kamp. Ze spelen soms een hele dag door in het bos, maken een echte dagtocht, helpen de fourage soms een handje en ze mogen al eens wat later opblijven om een kampvuurtje te maken.

Jong-Givers

De jong givers (zesde leerjaar tot en met het tweede middelbaar) kunnen al tot echte scouts en gidsen gerekend worden. Bij de jong-givers wordt je voorbereidt op het zelfstandige scoutsleven van de givers. Ze leren hoe ze tenten moeten opstellen, zagen en sjorren. Op de tweedaagse leren ze samen met hun leiding hoe ze veilig de juiste weg kunnen vinden. Toch is er ook nog méér dan genoeg tijd om hun te amuseren met de zotste spelletjes.

De Jong-Givers gaan elf dagen op kamp. Tijsens die elf dagen doen ze een heuse tweedaagse vele kampvuren e.d. Het eten krijgen ze nog gewoon van de fourage zodat er genoeg tijd overblijft voor spelletjes.

Givers

Onze givers vormen de op één na oudste ledengroep, zij zijn het scoutsleven al wel gewoon. Ze kennen iedereen in de groep zo stilaan wel na al die jaren en durven tezamen al wel eens te protesteren tegen hun leiding. Doorheen het jaar moeten ze een paar grotere activiteiten zelf mee organiseren of hier gewoon bij helpen. Met de ingezamelde centjes kunnen ze af en toe een écht zotte activiteit gaan doen.

Ze gaan, net zoals de jong givers, elf dagen op kamp. Ook zij gaan op tweedaagse, maar meestal zonder onze leiding. Het is aan hen om te bewijzen hoe veel scoutskennis ze gedurende al die jaren al hebben opgedaan.

Jins

De Jins is onze tak met de oudste leden. Ze is pas opgericht in 2018. De jins staan als vrije vogels (onder begeleiding van leiding natuurlijk) in het scoutsleven. Ze organiseren helemaal zelfstandig enkele activiteiten. Ook de scoutsvergaderingen zijn vaak verre van gewoonlijk. De jins zoeken andere oorden op, doen avondspelen, bosspelen of trekken erop uit. De meest ingewikkelde en zotte spelen worden gecombineerd met het "chillen". Doorheen de 2 jaar jins worden ze voorbereid op het leiding geven. Ze leren bij, en zullen ook zelf een aantal vergaderingen leiding geven.

Om de 2 jaar gaan de jins op buitenlands kamp, om de scoutswereld een beetje beter te leren kennen. Maar ook een ardennenkamp doen ze nog elke 2 jaar.